tirsdag 1. mai 2007

1 mai

Det er 1 mai, den internasjonale solidaritetsdagen.

På denne dagen snakker vi gjerne om rettigheter - blant annet menneskerettigheter. Siden jeg spiste frokost i Menneskerettighetshuset, så vil jeg si noe om rettigheter.

Min lille parole for dagen burde ha vært : "Det er en menneskerettighet å sitte fast i heisen på en offentlig fridag". Uten å utdype dette spesielt mer, så kan jeg si at jeg elsker umbraconøkler. De løser de fleste problemer.....

Så derfor er min parole for dagen :
"Umbraconøkler til folket"

Og så vil jeg si noe om heiser. Noen heiser er lettvinte å betjene. Noen er tungvinte å betjene. Noen krever kun at du trykker på en knapp, så blir du forhåpentligvis sendt til bestemmelsesstedet.

Men....

Noen trappeheiser krever at du har en egen nøkkel, som du setter i en boks i veggen. På den boksen er det en knapp. Den knappen må holdes inne helt til heisen kommer til deg. Når heisen har kommet til deg, tar du ut nøkkelen fra boksen i veggen. Deretter går du på heisen. Så setter du nøkkelen i boksen i heisen og vrir den rundt. Deretter holder du knappen som skal få heisen til å bevege seg inne. Den må holdes inne til du kommer fram. Da tar du igjen ut nøkkelen og setter den i boksen som står øverst i trappa. Tungvint ??? Neida.... Man må bare ha bittelitt tålmodighet. Og er du riktig heldig, kommer du både opp og ned trappa. Og bonusen er å få komme av heisen etterpå. Det kan jo hende at man må sitte en stund. F.eks. en halvtime.

Ingen kommentarer: