onsdag 24. september 2008

Skjortesnipper

På VG-nett finner jeg den fantastiske nyheten om at Stein Erik Hagen er blitt et miljøbevisst menneske. I artikkelen står det at han i stedet for å kjøpe nye skjorter, bytter snippene på de gamle. Det er jo veldig fint at han er blitt så bevisst sitt eget forbruk. Det er like før jeg klapper i hendene.

Men, bare like før. Selvsagt bytter han ikke snippene selv. Han setter seg ikke ved en utrangert symaskin og syr snipper til skortene sine. Han setter seg heller ikke ned med nål og tråd. Han lar heller ikke den lokale skredderen ta seg av en slik oppgave. Nei, han sender skjortene til London og får dem fikset. Hvor miljøbevisstheten i en slik handling er, det ser jeg ikke helt. Men, det kan jo være at han synes at skjortene har godt av en luftetur, og at han gjerne spanderer en tur til London på dem. Kanskje skjortene har godt av luft etter å ha oppholdt seg i et mørkt klesskap eller i et lokale fullt av svette forretningsmenn.

Jeg siterer fra artikkelen:

"Nå har Hagen hatt en opprydning i klesskapet, og bestemt seg for at han ikke trenger nye klær med det første.
- Her om dagen diskuterte jeg med barna, og jeg sa at jeg hadde nok dresser for et par år, jeg regner ikke kjøpe et nytt par på to-tre år. Sånn tror jeg det er for de fleste av oss, sier Hagen til DN.
"

---
Jeg bare tillater meg å spørre: Hvor mange dresser har folk flest ? Hvor ofte kjøper de ny ? I min verden er faktisk en to år gammel dress ganske ny.

---
Videre står det i VG-netts artikkel:

"Hagen har også flere løsninger på lager.
- Vi kan kjøre bilen vår litt lenger, og vi kan sitte på skjortene våre litt til. Vi kan for eksempel bytte ut snippene og ikke hele skjorten som jeg gjør, sier Hagen til DN.
Hagen sender skjortene til England for å bytte ut snippene.
- Det er klart at hvis alle gjør litt sånn, så vil forbruket gå ned, og over tid vil inntjeningen i næringslivet gå ned. Men hvis vi sammenligner med den høye veksten vi har hatt de senere årene, så hadde vi det jo bra før oså. Det er bare snakk om en omstilling, kanskje vi har levd for godt en periode, sier Hagen til DN
. "

---
Jeg stiller meg tvilende til om den godeste Hagen lever i samme virkelighet som oss andre. Det er selvsagt prisverdig at han prøver å begrense sitt eget forbruk, men jeg føler at hele innsatsen faller på stengrunn, når han trekker fram de tiltakene han gjør. Det blir faktisk ganske komisk. Hvis man sender skjortene sine til England for å få dem fiksa, da har man levd for godt litt for lenge. Da har man iført skylapper segla gjennom livet på et reksemørbrød - med bakenden full av majones.

Og jeg skal selvsagt ikke beskylde ham for å være hvitsnippforbryter. Det er jo ikke kriminelt å bytte snipper....

1 kommentar:

63 grader nord sa...

Regner med han kjøpte klimakvote for flyreisen til skjortene sine ;)

Lurer på om han har regnet på hvor mange flyreiser vi trenger om alle skal bytte snipper på sine skjorter?

Føler litt at det blir på nivå med å lure på om jeg kanskje skal bytte batteri i klokka mi neste gang den stopper istede for å kjøpe ny. Oj så flink og miljøbevisst jeg ble for det er jo helt normalt å bytte klokke når den stopper å virke (og ikke bytte batteri liksom). Og om klokka er laget i Japan må den sendes til Japan for å bytte batteri kan du skjønne - oj det var å tenke på miljø det gitt - Om vi alle bare kunne tenkt litt mer sånn, så slapp vi å bekymre oss om miljøet - for da var det plutselig ikke noe miljø vi kunne bekymre oss om. SÅ DET SÅ!