søndag 24. juli 2011

Mange følelser

Det er mange i Norge som i dag har felt mange tårer. Jeg er en av dem.

Bombeeksplosjonen i Oslo og massakren på Utøya har gjort veldig sterkt intrykk. Det er så vondt og så meningsløst at det knapt er mulig å fatte.

Utøya var mange menneskers ungdomsparadis. Det var også mitt ungdomsparadis. I 10 somre besøkte jeg AUFs sommerleir på Utøya. Jeg har bare gode minner derifra. Visesang rundt leirbålene om kveldene, engasjerende debatter på dagtid, treffe nye mennesker og etablere vennskap, teaterkurs, politiske kurs og fine konserter er gode minner jeg vet jeg kan dele med mange som har vært på Utøya. Det er minner som ingen kan ta fra meg - ei heller den personen som utførte disse grusomme handlingene.

Måtte bare unge mennesker fortsette sitt engasjement. La ingen skremme dem til taushet. La Norge fortsette å være et demokratisk samfunn - et inkluderende samfunn som ivaretar alle mennesker - uansett alder, etnitisitet, funksjonsevne og sosial bakgrunn.

Det kommer nok tunge dager framover også. Mange har mistet familiemedlemmer, kolleger og venner. Når navnelistene over alle ofrene kommer, vet jeg at det kommer flere tårer. Vi får navnene på de som ble ofre for denne grusomme tragedien. Mange av oss vil oppleve at navnene til noen vi kjenner er der - eller at familiemedlemmene til noen vi kjenner er der.

Måtte alle finne styrke til å komme igjennom hverdagen etter dette. La oss ta vare på hverandre. - og finne styrke og mot til å fortsette engasjementet for en bedre verden for alle.

Ingen kommentarer: