fredag 17. mai 2013

Endelig vår - og tid for å jobbe i hagen.

En lenge etterlengtet vår har endelig kommet. 

Det er tid for litt sysler i hagen, og jeg fortsetter med å prøve ut hva som kan dyrkes her.

Jeg har tidligere, med variert suksess, prøvd å dyrke mais. Dette har jeg ikke prøvd etter at jeg flyttet hit, og jeg tenkte derfor å prøve det igjen. Jeg startet med å plante noen frø inne. Jeg endte opp med 6 planter, som kunne plantes ut.

Da jeg skulle plante dem ut, måtte jeg velge et lunt sted. Jeg valgte å plante ut ved uthusveggen. For at plantene ikke skulle bli eksponert for så mye vind, lagde jeg et hjemmelaget drivhus. Jeg lagde en firkant av de gamle plankene fra fjøset. Dette er planker som vi rev av fjøset da vi byttet noe av bordkledningen i fjor. På denne firkanten stiftet jeg plast fra en rull med plast som jeg hadde liggende.

Denne firkanten med plast satte jeg opp mot veggen. Siden det blåser veldig mye her, så måtte jeg feste den veldig godt. Jeg måtte også beskytte plasten. Jeg hadde to elementer fra hundegården til overs. Disse la jeg utenpå for å holde "drivhuset" og plasten på plass. Deretter festet jeg tau foran for å holde det ytterligere på plass. 
Her har jeg nettopp satt ut maisplantene. Her står de forhåpentligvis varmt og lunt til de er klare til å høstes.
I fjor lagde jeg en såkasse av gamle planker. I denne dyrket jeg salat og gulrot. Dette fungerte veldig fint, og jeg skal gjenta suksessen i år. Jeg har derfor lagd to kasser til. Dette beviser forresten at man ikke trenger bruke store ressurser på dyre såkasser. Det fungerer utmerket med gamle planker.


I år satser jeg på følgende: Mais, gulrot, reddik, squash, blomkål, sukkererter, eple, bringebær, rips, stikkelsbær, plommer og bjørnebær. Om det blir noe bjørnebær, gjenstår å se. I fjor rakk de ikke å bli modne før vinteren satte inn. Det kom heller ikke plommer i fjor, selv om jeg da hadde to trær. Jeg kjøpte et ekstra tre, og håper at det går bedre i år.

1 kommentar:

NorHage - Terrasse Tak sa...

Didnt thought that terrace roofing can be so good. Until now, my thoughts were why to look around for such roofing, plus it will surely cost big. Well, this blog changed my mind, and now I am looking to have a meet with the website to fix something interesting within my budget.

Drivhus | Drivhus Til Salgs | Terrasse Tak | Polykarbonat | Polykarbonat Platter | Kanalplast | Drivhus Plast | Drivhus I Tre | PVC Gardin | PVC Strips Gardin | PVC Platter