torsdag 23. juli 2015

Oppussing stue

Etter at veggseksjon og apotekerdisk ble malt tidligere i år, så jeg hvor mye litt maling kan utgjøre. Jeg fikk da lyst til å gjøre noe med selve stua. 

Dette var et noe tidkrevende prosjekt, noe jeg var fullstendig klar over. 

Jeg måtte male i tre etapper, da jeg måtte ta hensyn til møblering og mulighet for å bruke selve stua mens maling pågikk. De tre veggene ble dermed malt i hver sin uke.

Og jeg kan love at ting tar tid. 

Først måtte bilder, dekor og gardiner tas ned. 

Deretter ble den første veggen vasket. Og det var veldig skittent.

Som det første bildet viser, så har panelet mørknet veldig i de snart 4 årene jeg har bodd her.  

Når vask av vegg var ferdig, så bestod neste etappe av å påføre maskeringstape. 

 Deretter var det klart for påføring av grunning. Denne grunninga har integrert kvistlakk, og ble påført i to lag.

 Sofaen ble tildekket av plast, slik at vi ikke skulle søle maling på den. Trixie syntes det var veldig skummelt med den plasten, men torde etter hvert å legge seg i sofaen.
 Og så var det klart for maling. Denne ble også påført i to strøk.
 Så kunne vi henge opp bilder.
 Hylla i hjørnet fikk "ny" pynt, slik at den kunne stå i stil med det fantastiske bildet til venstre. Det er bilde av min oldemor Helga som melker en ku. Rammen er laget av min søster, Nina. Den består av fjøler fra fjøset her.
 Det funka fint med hvit vegg bak veggseksjonen.
 Så ble putene dandert i sofaen.

Ingen kommentarer: