torsdag 6. september 2007

Valgkampinnspurt med snubling på målstreken

Valgkampen går mot slutten. I helga er det definitivt slutt. Mandag er det finale - valgdag. Da får de håpefulle vite om "should I stay or should I go".

Vel... noen har greid å ta den på forhånd. De bør nok finne seg en annen fritidsaktivitet enn politikk.

I de siste dagene har to personer pekt seg ut.

Den ene er en AP-politiker som i en weblogg kom med følgende hårreisende uttalelse:

"Jeg koser meg hver gang en eller annen fra en karismatisk menighet får råtne litt i fengsel i Midtøsten eller Øst-Asia på grunn av misjonering. Det har de bare godt av". Dette skrev han på det kristne nettdebattforumet kristenblogg.no.

Videre skrev han :

"Hadde jeg vært kulturminister hadde alle de karismatiske menighetene mistet statsstøtten over natten. Mange ønsker dette, til og med mange i toppsjiktet i partiet"

Den andre som utmerket seg, var en Høyrepolitiker som kom men noe spesielle uttalelser.

"Jeg synes det er så mange negre i byen, hva synes du om det", spurte reporteren Høyre-politikeren. (Reporteren hadde skjult mikrofon.)

Hun svarte følgende:
" Jeg er helt enig med deg. Det irriterer veldig mange folk. For det første er det mange som er redd for dem, og for det andre snylter de på fellesskapet."

Hun fulgte opp med følgende utfyllende presisering:

"Det er ikke bare negre, jeg liker ikke andre nasjonaliteter som pakistanere"

Uttalelsene til begge disse to får stå for seg selv. Jeg finner egentlig ikke ord, men håper det går lenge mellom slike holdninger dukker opp blant folkevalgte og kandidater til politiske verv. Det får så være at partiene tok affære med en gang, men de bør kanskje gå i seg selv og jobbe litt med holdninger hos sine håpefulle, slik at slike ting ikke oppstår.

Ingen kommentarer: