mandag 23. juli 2012

En svale gjør ingen sommer.....

Et gammelt ordtak sier: En svale gjør ingen sommer.

Jeg må si at det er svært tydelig at det er noe i dette ordtaket. Jeg har også oppdaget at heller ikke to svaler hjelper i denne sammenhengen. I sommer har jeg hatt blåmeis i fjøsmuren, tjeld på fjøstaket, måker på uthustaket og svaler i fjøset. Sommeren har så og si vært fraværende.

Nå driver jeg og pusser opp fjøset. Hvor mange svaler som bor der inne, er jeg ikke sikker på. Det er imidlertid flere enn en. Oppussingen av fjøset får konsekvenser for de beboende svalene. De må nemlig bytte inngang.














Dette bildet viser den gamle inngangen til svalene. Jeg vil anslå at den er ca 2,5 x 2,5 meter.






Nå har er den nye fjøsveggen snart ferdig, og borte er svaleinngangen -
og fjøsveggen blir solid og fin.


Her er innganen svalene må benytte seg av når fjøsetveggen er ferdig. Den er liten og søt - men om de har litt vingekontroll - så skal det gå bra.

Her er en fin detalj på porten. Det er lagt en kant over og ei fjøl på innsida. Nå skal vi unngå at den står og slamrer. Når veggen er ferdig, skal porten få et lag med maling.



Ingen kommentarer: