fredag 13. september 2013

Blåmandag - og fredag den 13.

Mandag var det Stortingsvalg, og resultatet var skikkelig blåmandag. Vi skriver September 2013 - og Norge har fått historiens blåeste Storting. Trist - men sant.

Et firkløver av partiledere skal sammen finne en plattform for regjeringsdannelse. Erna Solberg, Siv Jensen, Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide skal i løpet av kort tid gi oss fasiten. Det blir jo interessant å se hvordan dette går - da de har programmer som er til dels motstridende.

Jeg ser for meg at Venstre og Fremskrittspartiet vil slite med å bli enige i miljøpolitikken, at Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet vil slite med å bli enige i alkoholpolitikken og så videre.

Internasjonale medier knytter en viss høyreekstrem terrorist til Fremskrittspartiet, og valget vekker stor  interesse internasjonalt. Norske medier har ikke koblet de to nevnte i denne valgkampen, og jeg tror de fleste var overrasket over vinklingen til internasjonale medier. Jeg mener det blir feil å koble nevnte terrorist til Fremskrittspartiet - selv om han i flere år var medlem der. Alle de politiske partiene på Stortinget tar sterk avstand fra handlingene til denne personen.

Men et poeng har de som trekker fram dette - og det er at Fremskrittspartiet til en viss grad må karakteriseres som et høyrepopulistisk parti. Det er det partiet på Stortinget som er lengst til høyre. Og det har hele tiden blitt klassifisert som populistisk. Dermed kan det også i Norsk sammenheng kunne kalles høyrepopulistisk. Selv om Fremskrittspartiet i denne sammenhengen er for en lillebror å regne sammenlignet med tilsvarende partier i Europa, så har de en god del ting til felles. Dette kommer de ikke bort fra.

Og personlig er jeg bekymret over den posisjonen som de har fått. De har en ideologi som er så langt fra det jeg selv står for som man overhodet kan komme. Det har kommet en del utspill fra representanter fra dette partiet som har fått det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Dette er spesielt ting som har med funksjonshemmede å gjøre. Når det direkte blir sagt at funksjonshemmede ikke bør fødes og at funksjonshemmede elever ødelegger for andre elever, synes jeg det er grunn til å frykte dette partiet. Det kommer tydelig fram at det er den sterkestes rett som skal gjelde. Og det gjør at man naturlig nok trekker paraleller til mørke deler av historien.

For meg blir det nå viktigere enn noen gang å kjempe for rettferdig fordeling nasjonalt og internasjonalt, for et miljø for framtidas generasjoner og for at alle skal ha muligheten til å delta i samfunnet på sine egne premisser. Det handler om likeverd, likestilling, inkludering, respekt og toleranse.

Men i dag er det fredag - fredag den 13. Og tidligere i uka var det blåmandag. Det har med andre ord vært en uke jeg ikke har satt all verdens pris på.

I kveld skal jeg kose meg med min kjære Trixie. Sashimi står på menyen - og vi krysser fingrene for at vi ikke blir matforgiftet og sendt til byen med blålys. Det trenger vi ikke i dag.

God helg !

Ingen kommentarer: