mandag 25. november 2013

Barneklær til besvær

Jeg trodde ikke at jeg skulle skrive et innlegg med denne overskrifta. Hovedsaklig fordi jeg ikke har barn.Jeg ble imidlertid gjort oppmerksom på et par oppslag i media som fanget min interesse.

Ifølge Nettavisen, uttaler en ung kvinnelig blogger og småbarnsmor at merkeklær er det beste for barna. Ifølge VG er det en ny trend at de aller minste skal ha luksusklær. I artikkelen blir det blant annet uttalt at jakker til 5000,- kr til  6-åringer "går unna". For meg blir dette helt absurd. Hva i all verden skal en 6-åring med et plagg i denne prisklassen ? Tåler disse klærne vask mye bedre enn andre klær ? Er disse klærne laget at av et stoff som gjør at de ikke revner når man klatrer i trær - eller av som gjør at søle preller av når man hopper i en søledam ? Neppe. Jeg har mistanke om at de er ment for barn som skal være utstillingsdukker. Ikke til barn som skal utfolde seg og møte verden.

Ifølge Drammens Tidende hevder en butikkeier av merkeklær for barn at luene til 1400,- kr stykket snart er utsolgt. Hva i all verden er det med folk som kjøper luer som koster 1400,-kr ? Og er disse luene så fantastiske at de holder kulda bedre ute enn de luene du får til 150,- kr - eller er de garantert lusefrie når hodelussesongen kommer ? Neppe ! Og er de bedre enn de som bestemor har strikka ?

Og når en småbarnsmor påstår at toåringen bare vil ha sokker av et bestemt merke, da har jeg problemer med å tro det. Det er som om toåringen kun ville at mamma skulle lese høyt fra statistisk årbok eller årsrapporten fra e-verket. Les: usannsynlig.

Jeg har ikke barn selv, men har klare meninger om hvordan samfunnet skal være. Og for meg er det viktig at barn vokser opp med trygge rammer - og blir gitt muligheten til nettopp å være barn mens de er barn. Og ingen skal få meg til å tro at dyre moteklær for barn på noen som helst måte gir en bedre og tryggere barndom. Oppdrar man barn i en luksusboble, blir de kandidater til luksusfellen før de når myndighetsalderen. Det er med andre ord å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Og det påligger oss alle et ansvar å si fra om at nok er nok - det være seg om vi er småbarnsforeldre eller barnløse tanter.