torsdag 21. september 2017

Chilisaus - type sterk !!!

I dag lagde jeg skikkelig sterk chilisaus med chili fra eget drivhus.

Jeg må innrømme at den ble kruttsterk. Jeg måtte derfor tilføre ekstra sukker i forhold til den opprinnelige oppskrifta. Dette skyldes ene og alene at enkelte av chilisortene er meget sterke.

Ifølge min søster, som etter såvidt ha berørt munnen med en teskje dyppet i chilisaus, så føltes det som å ha en kaktus i munnen etterpå. Og da hadde hun også drukket to glass vann og dempet med vaniljeis.

Har du likevel lyst til å prøve ?

Her er oppskrifta:

2 pink tiger chili
5 hot banana chili
1 neve basket of fire chili
1 liter ananasjuice
1 hvitløkshode
1200 gram sukker
1,5 dl eddik (7%)
5 ss maisenna
5 ss kaldt vann
litt olje

Gjennomføring:
Ta på plasthansker og briller/beskyttelsesbriller.

Skjær chili i småbiter og press hvitløk. Varm olje og fres hvitløk og chili noen sekunder. Tilsett juice, eddik og sukker og kok i 10 min. Mos med stavmikser.

Bland ut maisenna i kaldt vann og tilsett. Kok til det tykner.

Hell over i små bokser og frys ned, slik at du er godt forsynt med chilisaus resten av året.






Ingen kommentarer: