mandag 8. oktober 2012

Byfolk og byhunder på besøk

Lørdag var den store dagen forrige uke. Da fikk Trixie og jeg storfint besøk av 7 kreative damer og 2 søte små hundedamer. Vi arrangerte hobbydag, der kreativiteten stod i sentrum.

Morgenen startet ganske kaldt, og det første assistenten og jeg måtte gjøre, var å skrape is fra det bordet som stod ute. Dette skulle nemlig brukes som arbeidsbord. Vi satte det inn på stua, og gjorde klart til hobbydamene.

Da dette var gjort, satte vi i gang med å lage Trines gulrotsuppe. Den er laget etter ei oppskrift jeg fant på nettet + noen egne selvvalgte ingredienser.

Her er oppskrifta:

Trines gulrotsuppe

4 gulrøtter
2 poteter
1/2 sellerirot
1 løk
2 hvitløksfedd
1 ss olje
12 dl grønnsaksbuljong (hønsebuljong går bra)
2 ss frisk, revet ingefær
2 ss frisk koriander (kan sløyfes)
2 dl creme fraice
salt og pepper etter smak

Stek og skjær gulrøtter, sellerirot og poteter i skiver. Surr alt i olje i panne. Tilsett buljongen og la suppa småkoke i ca 20 min. Ha i ingefær og koriander. Mos alt til en glatt suppe i foodprosessor eller lignende. Hell alt i en kjele. Rør inn creme fraice og smak til med salt, kayennepepper og nykvernet pepper.

I den utgaven jeg lagde økte jeg på med litt mer gulrot + at jeg la til paprika og blomkål. Man bruker de grønnsakene man selv ønsker. Jeg hadde creme fraicen ved siden av i stedet for å røre den inn. Det blir veldig dekorativt å ha den oppå suppen i skåla.


Eplekake, med epler fra egen hage, hadde vi laget dagen før. Dessverre var eplebåtene litt sjenerte, så de ville gjemme seg inne i kaka. Det skremte heldigvis ikke damene :-)




De firbente gjestene så også ut til å trives i hverandres selskap. Her sitter Foxy på fanget til mammaen sin.





Trixie syntes det var spennende med både folk og dyr. Det var mest spennende med maten til Foxy. Denne var nemlig gjemt på badet. Det greide selvsagt den supernesen til Trixie å avsløre.





Siden vi alle er veldig kreative personer, har vi veldig mye stæsj til å lage fine ting. Vi hadde to egne bord der vi hadde stablet ting og tang. Det var muligheter for kortlaging, stempling, maling, decoupace med  mer. Her er litt av det utvalget vi hadde:






Ingen kommentarer: