tirsdag 25. september 2012

"Tving meg ikke til å tenke - jeg får melkesyre i hjernen."

Med denne noe kryptiske overskriften, skal jeg si noe om holdninger - holdninger til det som er "annerledes" - det man ikke forstår.

I et heller ufint blogginnlegg, går Kari Jaquesson (kjent for sine trenings-og kostholdsråd) til angrep på Jørgen Foss, leder i Landsforeningen for overvektige. Med en blanding av formaning, kritikk og diagnostisering, er ikke hennes blogginnlegg mye annet enn et rent personangrep. Jeg synes det er trist og ille at hun debatterer på et sånt lavmål. Jeg ser at flere reagerer på hennes uttalelser, og regner med at det blir en debatt rundt dette.

Men Kari er ikke alene om å utvise uforstand og ufinheter mot det hun ikke kjenner. Dette er noe vi ser hver dag.

Vi ser det i forhold til mennesker med funksjonsnedsettelser, etniske minoriteter, ulike trossamfunn, personer med forskjellig legning.

Det er et hav av uforstand, fordommer og kritikk.

På nettet har alle mulighet til å uttale seg. Jeg registrerer at grensene for hva man kan si, hvordan man kan ordlegge seg og hva man kan tillate seg ikke er de samme på nettet som i det offentlige rom ellers. Det er andre terskler her. Det er ikke grenser for hva man kan tillate seg, og det er faktisk et tankekors.

Offentlige personer bør derfor gå litt i seg selv, og tenke over hvordan de ordlegger seg. De bør tenke gjennom hvilke signaler det gir - og hvordan det de sier kan ramme andre. Et godt råd kan være å tenke seg om to ganger før man skriver noe.












Ingen kommentarer: