onsdag 1. oktober 2014

Ortopediske sko

I dag har jeg vært på ortopedisk verksted og hentet mine nye sko.

Da ingen skobutikker har muligheten til å tilby sko som passer til mine føtter, så er dette blitt løsningen nå. Høye, brede, hovne føtter med masse nervesmerter, gir store utfordringer på skofronten. Man kan ikke bruke hva som helst.

Om noen skulle lure på hvordan nervesmerter føles, så kan de gå bort til en strømgard der strømmen er påslått. Legg hånden borti. Slik oppleves nervesmerter. Sånn kjennes begge mine føtter ut om sokkene eller skoene er for stramme, om man kommer borti fotbladet med en bomullsdott - eller om buksekanten kommer i berøring med fotbladet.

De siste årene har jeg derfor bare brukt et par gamle joggesko om sommeren eller selskinnstøvletter om vinteren. Sistnevnte har vært i en størrelse 5 nr over det som er min egentlige størrelse - for å unngå nervesmerter. Det sier seg selv at dette er lite tilfredsstillende.


I vår tok jeg meg endelig på tak for å finne en løsning. Via spesialist fikk jeg derfor rekvisisjon på "tilpassede" sko. Man må ha rekvisisjon for å få denne type sko - og det holder ikke med rekvisisjon fra fastlege. Man må gå via en spesialist - f.eks. en ortoped. Heldigvis fikk jeg ved en tilfeldighet ordna dette ganske raskt - da jeg var på ortopedisk verksted i et annet ærend.

Det er Trøndelag ortopediske verksted som er den som står for tilpasningen av sko her i Midt-Norge.

Tidligere var "tilpassede" sko en sorgens kapittel. Da kunne man velge mellom ca 1 type sko her. Det var rust-oransje-brune sko med borrelåsreimer.

Høres dette fristende ut ? NOT !

Dette er kanskje litt av grunnen til at jeg har utsatt og utsatt dette.

Men heldigvis går verden framover - også her.

Men nå kan man velge mellom en rekke modeller som faktisk ikke ser ut som de er laga i en bakgård i Russland på 1950-tallet.

Jeg må innrømme at jeg ble positivt overrasket. Det ser ut som det er sko jeg kan ha kjøpt hvor som helst. Synes de er fine !

Gleder meg til å ta dem i bruk.




Til dem som skulle velge en slik skoløsning, så må de være klar over at det er en egenandel på 640,- kr pr skopar. (Pris  i 2014.) Dette er imidlertid en god investering -  som gir fornøyde føtter.

Ingen kommentarer: