mandag 29. desember 2014

Manipulerte bilder

I det siste har det vært en del snakk om manipulerte bilder. Man kan selvsagt legge ut manipulerte bilder på bloggen om man har sansen for det, men man kan også la være. 

Jeg tillater meg å ta et lite tilbakeblikk på årets avling. Avlingen skal være fri for både genmanipulasjon og bildemanipulasjon. Det stod ihvertfall ikke noe om genmanipulasjon på den frøpakken. Man kan imidlertid begynne å lure litt når man ser på resultatet.

Gulrot er mer enn de oransje som du vanligvis får kjøpt i butikken. Jeg kjøpte frø der jeg  kunne få gulrot i ulike farger. Hvit, gul, oransje og lilla.






I tillegg til å komme i ulike farger, så kommer de også i ulike fasonger. Det siste ser man ikke i butikken, for disse gulrøttene slipper ikke gjennom den strenge kvalitetskontrollen. Smasmessig så skiller de seg ikke fra de andre, og de er like velegnet til å spise som de andre. De kan imidlertid være litt sære å skrelle, så man må fram med kniven og ta bort en og annen utstikker. 


Her er det for eksempel en med ørnenese.


Her er det en som har utstående øyne og spiss nese - samt en vorte på haka.





Her er det en med utstående ører.


Og hva skal man si om denne ? Det er kanskje mer et sjødyr enn en gulrot ? Dette var nok det eksemplaret som skilte seg mest ut i åkeren. Det måtte derfor fotograferes fra flere vinkler.



Det ble en betydelig avling - og jeg kan kanskje skylde på en fantastisk sommer. Det ser ganske dekorativt ut når man har kuttet gulrot i ulike farger i biter. 



Her har jeg laget gulrotmos. Den fikk en litt alternativ farge i og med at det er en ganske kraftig farge i den lilla gulrota. Gulrotmosen fryser jeg ned i porsjoner, og tar opp for å ha det som base for suppe - eller som gulrotmos som tilbehør til fisk eller kjøtt. 




Det ble også litt squash. Etter at plantene ble satt inn i det nye drivhuset, så fikk jeg to avlinger på dem. Og det kan man jo ikke klage på. De største veide rundt en halvt kilo, og disse ble syltet. Veldig godt til kjøtt.



Det ble også litt chilli, men den ble i overkant sterk. Valgte å tørke en del av den. Noen lagte jeg sweet hot chillisaus av. Jeg oppdaget imidlertid raskt at den kunne brukes i svært små mengder. Makan til "krutt" skal man lete lenge etter. 



 Jeg vil til slutt ønske alle sammen et godt nytt år !

Jeg har allerede tanker om neste års avling. Det er store muligheter i drivhuset mitt.


Ingen kommentarer: