onsdag 24. juni 2009

Den halvnakne sannheten.....

Fremskrittspartiets Helsebyråd i Oslo, Sylvi Listhaug, synes det er vanskelig å svelge at Skeive dager arrangerer en parade der folk ikke kler seg helt A4.

På hjemmesidene til Skeive dager, som er arrangør av paraden, omtaler de arrangementet på følgende måte: "Paraden er alltid Skeive dagers store høydepunkt da vi setter farge på byen." Det står også at paraden er åpen for alle. Dette betyr at hvem som helst kan delta i paraden. Etter paraden deles "Paradeprisen" ut, og man legger vekt på kreativitet, fantasi og skaperevne når man kårer vinneren. Prisen deles ut hvert år for å bidra til en spektakulær parade med farger, liv og røre.

Arrangementet har falt Oslos helesbyråd tungt for brystet. Hun uttaler nemlig følgende i følge Dagbladets nettsider.:

"For meg må homofile feste og feire når og hvor de vil, og mange har tydeligvis en voldsom trang til å markere seg. Men jeg tror ikke at det styrker saken deres når halv- og nesten helnakne folk danser rundt i Oslos gater. Når grasrota rundt omkring i landet får se slike bilder, bidrar det ikke til større toleranse."

Jeg merker meg at hun er motstander av denne fredelige paraden - der de som deltar har det gøy - og de som ser på har det gøy. Det er trist at noen finner denne paraden provoserende på noen som helst måte.

Jeg skriver ikke om dette fordi jeg synes Oslobyråden er komisk. Holdningene hennes er mer triste enn komiske. Det at hun har de holdningene hun har, viser kanskje med all tydelighet at det er viktig at denne paraden blir avholdt. Jeg synes det er ille at en person som har hennes stilling har slike holdninger. Hun får bare holde seg hjemme den dagen den arrangeres, så hun slipper å bli eksponert for bar hud og glade mennesker.

Det er ikke bare i Norge det blir avholdt slike parader. I USA har det vært kjempestore tilsvarende arrangement. Selv deltok jeg i Stolthetsparaden for ca en uke siden. Den ble avholdt i Oslo. Stolthetsparaden er et arrangement for personer med funksjonsnedsettelser. Slagordet vårt var: Stolt - sterk - synlig. Og vi var 300 mennesker i vår parade. I Sverige hadde de - til sammenligning - parader i ca 10 svenske byer. Også i USA har de tradisjoner med slike parader. Norge er bare en nybegynner i parade-sammenheng.

Jeg er oppriktig glad for at det er mulighet til å avholde parader av dette slaget i Norge. De er nemlig viktige. Parader synliggjør - og er et viktig virkemiddel for inkludering og deltakelse. Det er viktig at minoriteter ikke blir usynliggjort og glemt. Er man usynliggjort er det også vanskeligere å få til inkludering og deltakelse. I parader er det synlighet og glede. En parade kan kanskje sammenlignes med en demonstrasjon. Men i motsetning til en demonstrasjon er det positive et viktig element. I en demonstrasjon er det nei. I en parade er det ja.

I noen land er det ikke en selvfølgelighet at man skal få lov til å avholde parader der minoriteter er i sentrum. Jeg vil bare nevne en nyhet fra i fjor. I Ungarn ble en parade med homofile angrepet av høyreekstremister:

"Høyreekstremistene kastet først egg, flasker og steiner mot homseparaden. Deretter gikk de over til å kaste molotovcocktails og kampesteiner på politiet som var utplassert for å beskytte deltakerne i paraden." (Kilde: Siste.no)

Dette er en veldig trist nyhet. Vold mot minoriteter er et kjent virkemiddel blant høyreekstreme. De går til angrep mot etniske minoriteter, mot mennesker med funksjonsnedsettelser og mot homofile. De er feige. De bruker vold. De går til angrep mot dem de oppfatter som svakere enn seg selv.

Og så er det en ting til: Jeg skjønner ikke helt hvorfor høyreekstremister er så motstandere av homofile at de velger å gå til angrep på dem. Hvilken trussel utgjør de homofile ? De homofile mennene tar ihvertfall ikke damene fra de høyreekstreme..... Men dette er vel kjennetegnet på de høyreekstreme - nemlig logisk brist.

Jeg håper at paraden i Oslo får mange deltakere. Husk at den er åpen for alle. Dette betyr selvsagt at heterofile kan delta. Jeg håper at alle som tar avstand fra byrådens uttalelser slenger seg med i paraden.

Sylvi Listhaug bruker begreper som "halvnaken" og "nesten helnaken" når hun omtaler deltakerne i paraden. Jeg vet ikke helt forskjellen på de to begrepene. Det jeg imidlertid er sikker på, er at det er Sylvi Listhaug som er avkledd. For det er den nakne sannheten som kommer fram her. Eller kanskje den halvnakne....

(NB: For ordens skyld: Jeg definerer IKKE Sylvi Listhaug som høyreekstrem.)

Ingen kommentarer: