søndag 26. august 2012

God hjul - NAV

 Jeg tenkte jeg skulle si noe om hjelpemidler.

Som noen av dere vet, så sitter jeg i rullestol. En rullestol er et objekt som brukes til forflytning. En rullestol har hjul som skal forenkle forflytningen. Legg merke til at jeg her skriver "skal forenkle" - ikke "forenkler". Dette er bevisst fra min side.


På det første bildet, viser jeg nærbilde av navet til drivhjulet på den manuelle rullestolen. Det er en helt tilfeldig valgt del. Bildet av dette navet er diffust. Dette er selvsagt også en tilfeldighet...
 
 
For en god stund siden, var jeg ute og reiste med fly. Jeg skulle reise fra Værnes til Gardermoen. Da jeg ankom Gardermoen, viste det seg at den manuelle rullesolen hadde fått hard medfart. Noe i navet var brukket, slik at det ikke gikk an å sette på hjulet. Dette kunne ikke fikses der og da.
 
Da jeg kom hjem, valgte jeg å ta med rullestolen til hjelpemiddelsentralen, siden jeg likevel skulle til Trondheim den dagen. Jeg tok den derfor med - og de fikk satt på nye hjul.
 
Problemet var imidlertid at bremsene var blitt veldig vanskelige å sette på. Jeg visste ikke helt hva det skyldtes, og trodde det var hånden som var blitt svakere. Jeg tømte også ut luft fra dekkene for at det skulle bli lettere å sette på bremsene, uten at dette hjalp nevneverdig.
 
Jeg fikk den lokale hjelpemiddelteknikeren til å se på stolen. Vi så begge at det ikke gikk an å justere bremsene - noe som ville være det mest logiske å gjøre for at det skulle bli lettere å bruke dem. Dette er imidlertid en stol der bremsene er fastmontert - og ikke-justerbare.
 
Jeg tok da kontakt med hjelpemiddelsentralen for å få løst problemet. Jeg forklarte hele problemet, men fikk beskjed om å justere bremsene. Jeg sa at det IKKE gikk an - og refererte til hvilken stolmodell jeg har. Personen jeg snakket med mente jeg tok feil - og at det helt sikkert gikk an å justere bremsene. Jeg ble da litt mer enn en smule irritert, og sa at vedkommende måtte ta kontakt med leverandøren av stolen hvis vedkommende ikke trodde meg.
 
Omtrent to uker etter dette, ble jeg igjen kontaktet av den lokale hjelpemiddelteknikeren, som hadde blitt kontaktet av hjelpemiddelsentralen. De ville han skulle se på stolen - og om han kunne justere bremsene. Han kom samme dag, og vi konstaterte på nytt at bremsene ikke kan justeres - med mindre man borer hull i ramma på stolen.
 
Et par dager etter fikk jeg telefon fra ham. Han hadde tatt kontakt med leverandøren av stolen. Han sa de kunne bekrefte at bremsene ikke kunne justeres - samt at jeg hadde fått feil dimensjon på de hjulene jeg hadde fått etter reparasjonen.....
 
Han har varslet hjelpemiddelsentralen om dette. Nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før jeg eventuelt kan få hjul som passer.
 
Min erfaring er at ting tar tid. De fem siste gangene jeg har fått reservedeler, så har det vært feil størrelse eller dimensjon. Så om jeg får hjul til jul - så vil det være et vel optimistisk anslag på tiden dette vil ta.
 
 
På bildet under, kan du se bremsene på den manuelle rullestolen. De er fotografern nedenfra. Akk så lett - men så komplisert.
 
Det eneste jeg ønsker, er å kunne betjene dem selv.
 

Ingen kommentarer: