torsdag 30. august 2012

Æ skoill ha kvæssa ei sjurru...

1986 flyttet jeg som 16 - åring til Trondheim for å gå på skole. Det ble til at jeg ble boende i byen i 25 år. I fjor flyttet jeg tilbake til bygda igjen.

Da jeg begynte på videregående, fikk jeg en klasseforstander fra Fredrikstad. Hun var nok ikke vant med ulike trønderske dialekter. Jeg kan huske hun sa: "Ja den dialekten til Trine.... Det er jo lettere med dansk." Jeg husker at jeg en gang fortalte en historie på veldig bred dialekt. Husker at medelevene lo, mens læreren så heller en smule uforstående ut. Det ble bekreftet da hun sa: "Ja, det var sikkert morsom det... for den som forstod det."

Dette førte kanskje til en iboende trang til å beholde dialekten, selv om flere har hevdet at den etter mange år i byen har blitt utvannet.

I dag greide jeg imidlertid å forvirre en butikkbetjent da jeg besøkte en forretning i nærområdet. Bakgrunnen var at jeg skulle spørre etter en hein. Jeg siterer samtalen som utspant seg:

Jeg: "Hei, æ skoill ha hatt ein hein, så æ lure på om dåkk har det."
Jeg ser at dette fører til forvirring, for hun blir helt stille. Lenge. Så sier hun nølende:
"Heidi sin  ???"
Jeg sier: "Nei, æ skoill ha hatt ein hein. Ein sånn ein som n kvæsse kniva med. Som e så stor (jeg viser med hendene). Æ veit itj nå anna ord for det."

Det ender med at hun finner fram en hein. Men hun kaller den for bryne.

Og det er sikkert det mest vanlige navnet på det objektet.

Jeg tenke egentlig å si at jeg skulle bruke heinen til å kvesse sjurru, men det hadde sannsynligvis ført til langt mer forvirring. Hvem hadde forstått følgende setning: "Æ skoill ha kvæssa sjurru, så æ lure på om dåkk har hein."

Det er mulig at jeg nå har avkreftet at dialekten min er utvannet - i og med at jeg snakker bredere enn folk flest her.

Et annet ord for sjurru er sigd.

Denne sjurrua (sigden) har mange arbeidstimer bak seg. Jeg har ikke brukt den så mye selv, men har fått den fra min mormor. Nå er den litt ukvass - og har behov  for litt kvessing. Jeg har brukt den til å få vekk litt ugress, men har behov for å ta bort litt mer.

Dette er en hein - eller bryne - som det også heter.

På youtube fant jeg en filmsnutt som beskriver hvordan man bruker dette. På filmen er det en ljå som blir kvesset.

NB. På videoen snakker de østlandsk !

http://www.youtube.com/watch?v=k1cXPID_EZ8





Ingen kommentarer: