tirsdag 19. mai 2009

Oppstramming

Nå skal jeg strammes opp.

Jeg skal nemlig få korsett.

Nei !!!! Jeg skal ikke få et supersexy korsett med blonder og rosa hjerter.

Det blir nok et ensfarget korsett fra Ortopedisk verksted.....

Saken er at kroppen min er litt lealaus. Jeg har nemlig hypermobile ledd. Dette rammer også ryggsøyla. I praksis innebærer det at store deler av kroppen til stadighet er "ute av balanse". Dette innebærer at kroppen tror den er i kjempeaktivitet når leddene og ryggsøyla er ute av posisjon. Og jeg kjenner ikke når de er ute av posisjon, for jeg kjenner så og si aldri når det strekker. Når kroppen tror den er i kjempeaktivitet, så blir den også fort sliten. Kroppen vil så og si ikke få hvile når det er sånn. Med korsett vil jeg få litt mer stabilitet. Jeg skal begynne å bruke korsett til avlastning, slik at jeg får en mer korrekt sittestilling og kanskje litt mer overskudd og krefter. Jeg skal i praksis strammes opp litt.

Jeg fikk prøve et korsett hos fysioterapeuten da jeg var inne på sykehuset. Det var kun den siste dagen av oppholdet mitt der, og det passet ikke 100%. Likevel var det litt av en åpenbaring. Jeg slapp å bruke armene for å heise meg opp for å komme i posisjon. Det ble plutselig mye enklere å trille den manuelle rullestolen. En ny verden åpnet seg. Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før ?

Det var utrolig bra at jeg luftet ideen for fysioterapeuten, som umiddelbart syntes at dette var en god ide. Jeg fikk også full støtte fra legene.

Jeg er spent på hvordan det vil fungere når det er tilpasset og ferdig til bruk. Jeg tror dette vil være til hjelp i hverdagen. Jeg må bare finne en balanse i forhold til bruken. Hvis jeg bruker det for lenge av gangen, vil det føre til svekkelse av musklaturen. Dette må jeg være bevisst på.

Ingen kommentarer: